Többszörös – esetenként akár tízszeres – különbségek vannak az európai gépjármű-biztosítási piacon úgy az átlagos díjak, mint a kárrendezések összegei tekintetében az egyes országok között. Az Insurance Europe néhány napja közzétett áttekintésében ugyan 2013-as adatok szerepelnek (helyenként ezek is kissé foghíjasak), de így is képet adnak arról, hogy országok szerint is mennyire eltérő a 120 milliárd eurós piac, amelyen több mint 1000 biztosító verseng több mint 330 millió gépjármű tulajdonosának .

A kötelező felelősségbiztosítások európai díjátlaga 2013-ban 230 euró volt, lényegében ugyanakkora, mint 2012-ben, de 13 százalékkal kevesebb, mint 10 évvel korábban. (A komolyabb csökkenés 2007 és 2009 között következett be.)

Az egyes országok átlagdíjai között hatalmasak a különbségek. Az Insurance Europe adatai szerint a 2011–2013 közötti átlagos (éves) kgfb-díj a vizsgált országok közül Svájcban volt a legmagasabb: 510 euró – ami a svájci autópark állapotáról és az ország árszínvonaláról egyaránt árulkodik. Kiemelkedően magasak voltak a díjak Olaszországban is, de az európai átlag fölött fizettek a gépjármű-tulajdonosok Hollandiában, Belgiumban, Görögországban és Németországban is. Nyugaton a díjak általában magasabbak, mint keleten, ami persze nem különösebben meglepő. Vásárlóerő-paritáson (ppp) számítva a különbségek valamelyest „simulnak”, az összkép azonban alig változik. Ahogy az várható, ezen a szemüvegen nézve a névértéken „mindössze” 439 eurós olasz átlagdíj már megelőzi a svájcit.

Magyarországot a lista végén találjuk: a szóban forgó három év adataiból számított átlagos éves kgfb-díj mindössze 49 euró volt, kevesebb, mint a svájci átlag tizede. A díjak azóta idehaza is emelkedtek/emelkednek, de nyugodtan kijelenthetjük, hogy továbbra is a legalacsonyabbak közé tartoznak a kontinensen. Ebben az European Insurance elemzői szerint az erős verseny és az online kalkulátorok/alkuszok térnyerése is szerepet játszik.

Jelentős eltéréseket mutatnak az európai casco-díjak is, a mintázat azonban itt kissé más. (Ebben a kategóriában csak 11 ország adatai álltak az Insurance Europe rendelkezésre, amelyek együttesen az európai biztosítási piac 55 százalékát fedik le.) A vizsgált 3 évben az átlagos casco-díj is Svájcban volt a legmagasabb (434 euró/év), majd Hollandia következett (362 euró). A casco-biztosítások körében ugyanakkor nem érvényesült a „nyugatról keletre csökkenés” elve: az átlagos éves díj például Törökországban, Csehországban, Horvátországban és Lengyelországban egyaránt magasabb volt, mint – mondjuk – Németországban vagy Franciaországban. A magyarázat viszonylag egyszerű: míg a gazdagabb nyugati országokban a közép- (vagy akár kisebb) kategóriájú autók tulajdonosai is megengedhetik maguknak azt a luxust, hogy járművüket biztosítsák, addig az – átlagosan – szerényebb vásárlóerővel rendelkező keleti országokban ez nagyobbrészt a felső kategóriájú, luxus járművek tulajdonosainak kiváltsága, ami ezekben az országokban megemeli az átlagos díjat.

A biztosítók egy kgfb-kárigényre eső átlagos kifizetései is fölöttébb vegyes – de a kgfb-díjakéhoz hasonló – képet mutatnak. Az európai átlag 2013-ban nagyjából 3200 euró volt, közel 10 százalékkal több, mint a 2005-ben. Svédországban az átlagos kgfb-kárrendezés a 7000 eurót is meghaladta, míg Szlovákiában, Csehországban, Portugáliában vagy Törökországban az 1500 eurót sem érte el, és Magyarországon is 2000 euró alatt maradt. Az eltérések nem csupán – talán nem is döntően – a járművekben esett károk értékéből adódnak: a kgfb-kárigények közel fele (2013-ban 48,4 százaléka) ugyanis személyi sérülésekhez kapcsolódik. Természetesen a személyi sérülésekre kifizetett átlagos kártérítések is erősen szóródnak: Csehországban és Törökországban ez az összeg nem éri el a 4500 eurót, míg Franciaországban és Görögországban meghaladja a 20 ezer eurót – ami részben a kompenzációra vonatkozó szabályozás, részben az orvosi ellátás költségeinek különbségeit tükrözi.

Az egy casco kárigényre eső átlagos kifizetés – a piac nagyjából felét lefedő országok adatai alapján – 1273 euró volt 2013-ban; Svédországban meghaladta az 1800 eurót, Görögországban a 600-at sem érte el, Magyarországon nagyjából az átlagnak megfelelően alakult.