Magyarország GDP-je a KSH adatai szerint tavaly – folyó áron – 32 180 milliárd forint volt, ami nagyjából 100 milliárd eurónak felel meg. A biztosítási piac nagysága – a hazánkban működő biztosítók összes díjbevétele – 844 milliárd forint volt, azaz körülbelül 2,8 milliárd euró.

Érdemes ezeket a tételeket szem előtt tartani, amikor néhány nagy európai biztosítótársaság eredményeiből szemezgetünk. Az Allianz díjbevétele a harmadik negyedévben például 28,78 milliárd dollár volt, valamivel több, mint a magyar GDP negyede, ami azt sugallja, hogy a német vállalat egy év alatt nagyjából a magyar GDP-nek megfelelő díjbevételt könyvelhet el. (Valójában többet: 2014-ben az éves díjbevétel meghaladta a 122 milliárd eurót.) A magyar biztosítási piac méretének megfelelő tétellel is találkozhatunk az Allianz július–szeptemberi táblázatai között: a vagyon- és balesetbiztosítás szegmensben a németországi, svájci, ausztriai, valamint a közép- és kelet-európai országokban elért – július–szeptemberi – díjbevétel például éppen 2,87 milliárd euró volt. A szegmens teljes díjbevétele 11,5 milliárd euró, ehhez a magyar leány kereken 63 millió euróval járult hozzá.

Az élet- és egészségbiztosítás szegmensben az Allianz a harmadik negyedévben 15,85 milliárd euró díjbevételt könyvelt el. Ebben a tételben a magyar egység 30 millió euróval képviseli magát, ami nagyjából 0,2 százalékos súlyt jelent.

Említsük meg a nevezetes „legalsó sort” is: az Allianz harmadik negyedévi adózott eredménye 1,44 milliárd euró volt. (Ez egyébként az egy évvel korábbi 1,69 milliárd euró után csalódást keltett a befektetők körében. A visszaesésért részben néhány nagy kárkifizetés okolható – az augusztusi tiencsini robbanás egyedül 60 millió eurót vitt el –, részben pedig az, hogy a „kötvénykirály” Bill Gross távozása után a mintegy 100 milliárd dollárt kezelő PIMCO-tól sok befektető kivette a pénzét.)

A bő tíz évig az ING életbiztosítási ágaként, az év elejétől aztán újra önállóan működő NN Group esetében talán nem is az eredmények a legérdekesebbek. (Zárójelben azért megemlítjük: a harmadik negyedévben a cég 1,91 milliárd eurós díjbevétel mellett 331 millió euró adózott eredményt könyvelt el; az „Insurance Europe” egység részeként működő magyar leányválllat eredményeiről nem tudtunk meg konkrét adatokat.) Nagyobb figyelmet kap a több országban – így nálunk is – folyó „rebranding” kampány. „A reklámok fő üzenete – magyarázta Lard Friese vezérigazgató – az, hogy a szülőknek egészségeseknek kell maradniuk, hogy támogathassák gyerekeiket, most és a jövőben is.” Egy életbiztosítástól vajon egészségesebb leszek? – tehetné fel valaki a kérdést, de ezzel a rossz végén fogná meg az üzenetet. A logika valójában a következőképpen működik. (i) A gyereket támogatni kell. (ii) A támogatást nyújthatja az egészséges szülő vagy (rosszabb esetben) származhat a kifizetett biztosítási összegből. (ii)-ből az következik, hogy (iii) ha a szülő nem egészséges, akkor jól jön a biztosítás. Ha tehát valakinek kételyei vannak (jövőbeli) egészségi állapotát illetően, akkor…

De térjünk vissza a számokhoz. Az Assicurazioni Generali november elején büszkén tudatta a világgal (vagyis a részvényeseivel), hogy az év első kilenc hónapjában elért 1,73 milliárd eurós adózott eredménye meghaladja a teljes 2014-es profitot. (Magáról a harmadik negyedévről ilyesmi nem mondható el: a 420 millió eurós eredmény 93 millió euróval elmarad az egy évvel korábbitól.) A Generali háza táján egyik fő esemény a németországi egység(ek) „újrapozicionálása”: a Generali Deutschland Holding, a Generali Versicherung és a Generali Leben egy új részvénytársaságba, a Generali Deutschlandba integrálódik, amelynek a kitűzött menetrend szerint 2018 végére kell megerősítenie pozícióját a legnagyobb európai biztosítási piacon.

A Generali Biztosító harmadik negyedéves eredményeit a gyorsjelentésben nem találtuk, annyi azonban kiderült: Kelet-Közép-Európában a Generali az életbiztosítás üzletágban 8,6 százalékkal, a vagyon- és balesetbiztosításban pedig 3,9 százalékkal növelte bevételét az év első 9 hónapjában.

A „nagyok” közt akadt olyan is, amelyik mínuszban zárta a július–szeptemberi időszakot. Az Aegon 524 millió eurós nettó veszteséget könyvelt el, döntően egy komoly egyszeri tétel miatt: a kanadai egység (tavaly októberben bejelentett) eladása a harmadik negyedévet 750 millió euróval terhelte meg. A másik tétel a szokásos évi revízióból származik. Az Aegon hagyományosan a harmadik negyedévben vizsgálja felül biztosításmatematikai modelljeit, aminek „eredménye” az idén mínusz 93 millió euró volt.